top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל קירש

בריאות האישה, הפרעות מחזור ופריון ורפואת צמחים

עודכן: 9 בפבר׳ 2022


מאת מיכל קירש © 2019 Kirsh Michal תמציות הצמחים של Hope Herbs לנשים ונערות

על התועלת העצומה בשמירה על בריאות הגוף והמערכת הגניקולוגית באמצעות רפואת צמחים.

בתמונה, הצמח עירית גדולה Asphodelua ramosus אשר קנה השורש שלו משמש ברפואת צמחים לטיפול בבעיות מחזור ובאספקטים נוספים הנוגעים לבריאות האישה.

 

כל כך הרבה מילים יכולות להיכתב בנושא בריאות האישה. הראשונות, נוגעות לביקורת מערכתית כללית שאני רואה בה חובה אתית לפתוח את הדברים לשם גילוי נאות.

שנים רבות נתפסו נשים בהיסטוריה של המחקר הרפואי, גם בהנחות העבודה האנטומיות וגם באלו שעוסקות בבריאות וחולי, כבני אדם עם נחיתות מבנית. המודל האנושי הזכרי ייצג את הנורמה, והמודל הנקבי נתפס כבעל מטען חורג של מערכת גניקולוגית והפרעות הורמונליות. מדובר בתוצאה של הדרת נשים לאורך ההיסטוריה מהאקדמיה, מהמחקר ומעמדות כוח בתחום הרפואה, וזאת עד לשלהי המאה ה-20.

כיום הדיון על רפואה מגדרית הוא כבר מובן מאליו, והופך אבנים רבות הנוגעות לא רק בגניקולוגיה, אלא בהבדלים במעגלי החיים בין המודל הזכרי לנקבי, הצרכים השונים הנגזרים מכך, התסמינים השונים המופיעים בתחלואים בין נשים לגברים ועוד.

לאורך ההסטוריה ניתן היה לראות את התוצאות של הדרת השיח החשוב הזה, והן באו לידי ביטוי באופנים רבים: כריתת דגדגן כטיפול ב ״היסטריה״, כריתת רחם ושחלות ללא הצדקה רפואית שלה תופעות לוואי איומות (כמו כניסה מוקדמת למנופאוז וצניחת שלפוחית שתן), ועוד מגוון של עוולות איומות.

לצד התנהלות זו, נשים תמיד טיפלו בנשים לאורך ההיסטוריה. באופן לא רשמי כמובן. הן לימדו זו את זו על המחזור, על הריון ולידה, על האופנים שניתן להתמודד בהם עם הריון לא רצוי. הן יילדו זו את זו, היו מינקות זו של ילדיה של זו. הן לימדו זו את זו באילו צמחים ובאילו מזונות אפשר להשתמש כדי להקל על מכאובים ומצוקות שונות. לפעמים קראו להן מיילדות (Midwife), לפעמים קראו להן מכשפות.

כיום המשמעות של הדבר היא, כי מוטלת עלינו האחריות ללמוד על גופנו ולהעביר את המידע הזה לדורות הנשים הצעירות מאיתנו.


כדי שנוכל להיכנס לעובי הקורה, כדאי ראשית לחלק את תחום בריאות האישה למעגלי החיים השונים: ילדות, נערות וכניסה לגיל הפריון, חופש מיני וכיצד למנוע הריון ומחלות מין בצורה מיטבית, הריון ותקופת ההנקה, גיל העמידה ופרה-מנופאוז, גיל תום הוסת והשנים שאחריו.

במקביל למעגלי החיים, עלינו להכיר היטב את המחזור החודשי והמשמעויות הרחבות שלו על מצבנו הגופני והנפשי, כמו גם את מצבנו הרגשי והנפשי והשפעותיו על המחזור החודשי.

לבסוף, כדאי להכיר את המצבים הגניקולוגים הבלתי תקינים העלולים להופיע, ואת מגוון האפשרויות העומדות ברשותינו לטפל בהם. חשוב להדגיש את האפשרות שיש בידנו לבחור כיצד נתמודד עם מצבים אלו, ולבחון את הייתרונות והחסרונות התמונים בכל אחת מהאפשרויות.


מבלי להיכנס במאמר זה לעומקם של כל אחד מהנושאים שהועלו, כדאי לציין כי רפואת הצמחים האינטגרטיבית - זו המשלבת היסטוריה ארוכה של רפואת נשים ״עממית״ אשר עברה כתורה שבעל פה מאם לבת לאורך ההסטוריה, לצד הרפואה המסורתית המוסדרת (רפואה סינית/ יוונית-ערבית/ איורוות ועוד) והמידע העדכני של המחקר המודרני - מאפשרת ראייה רחבה ואיכותית ואת היקף המידע הנדרש כדי לאפשר לנו לבחור את הדרך הטובה ביותר עבורנו, כל אחת וצרכיה שלה.

בשנות עבודתי הרבות בתחום, פגשתי אין ספור נשים שלימדו אותי כי כל אחת מאיתנו, משקפת את נוף חייה הייחודי בבריאותנו הגניקולוגית, המינית והכללית. למדתי להכיר את ההשפעה המיטיבה העצומה של צמחי מרפא על בריאותנו. רשימת הצמחים היא ארוכה ומכובדת, ועליהם להיבחר בקפידה בצורה פרסונלית ובהתאמה לכל אחת והביוגרפיה הבריאותית שלה, סגנון החיים ואוסף התסמינים האישי.


207 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page