top of page
  • תמונת הסופר/תמיכל קירש

טיפול במחלות מעי דלקתיות

עודכן: 9 בפבר׳ 2022

מאת מיכל קירש © 2019 Kirsh Michal

קרוהנס וקוליטיס, הינן מחלות מעי דלקתיות נפוצות. ישנם שלבים שונים בהם מטופלים פונים לטיפול, ואנו מסווגים את השלבים לסיווגים שונים. דווקא בשלבים בהן המחלה אינה בשיאה האקוטי, נוכל למצוא כי רבים יסבלו ממה שהמטפלים הסינים יקראו לו ירידה בצ׳י הכללי וסטגנציה של צ׳י. המאמר הבא בא להציע אסטרטגיות טיפול ופורמולות לדוגמה.


 

קרוהן וקוליטיס: על החשיבות שבמתן צמחים אדפטוגנים, מאתני צ׳י ומניעי צ'י בקרב חולי מחלות מעי דלקתיות מי שעוסק בטיפול וודאי יודע, שאסטרטגית הטיפול בחולי קרוהנס דורשת התייחסות נוגדת דלקת, את שיקום פלורת המעי והסרה של גורמים המגרים ומדליקים את רירית המעי, כמו מזון רב שארית (סיבים) למשל. אך אם נרצה לספק את הערך המוסף שיש ברפואת הצמחים וברפואה טבעית בכלל, כדאי להתייחס לאספקטים נוספים, ביניהם האספקט הסיני-אנרגטי וכן האספקט הנפשי-רגשי והשלכותיו של זה האחרון על המצב הפיסיולוגי. כדי להמחיש במה הדברים אמורים, אביא מספר דוגמאות.

מטופל בן 30 הגיע אלי לאחר התפרצות קרוהנס. התפרצות זו התרחשה כאשר היה במעבר בין עבודות, במקביל אשתו הרתה עם בנם הראשון והוא עצמו הפסיק לעשן. אע"פ שעישון נחשב כגורם המחמיר תסמינים של קרוהנס, תהליך הגמילה כרוך במצוקה רגשית גדולה. מצוקה זו, כפי שנראה מהדוגמאות המובאות, מעורבת באטיולוגיה של המחלה.

מטופל נוסף, בתחילת שנות השישים לחייו, סבל מהתפרצות של קוליטיס כאשר החל משבר משפחתי בחייו. אצל מטופלת נוספת, המחלה התפרצה לאחר שעברה תאונת דרכים, שהייתה עבורה מאוד טראומתית. כאמור, המכנה המשותף הוא הופעה של אירועי דחק משמעותיים ורבי עוצמה בחיי החולים במחלות אלו.

מטרתם של מנגנוני הדחק, כפי שאנו יודעים, הנה הסתגלות האורגניזם לתנאים הסביבתיים המשתנים ללא הפסקה. מנגנונים אדפטיביים אלו כוללים מערכות מורכבות, ביניהן מערכת העצבים, מערכת החיסון והמערכת האנדוקרינית. מגוון הורמונים ומעבירים עצביים מעורבים בתהליך, במקרה זה אתמקד בגלוקוקורטיקוסטרואידים. הורמונים אלו מעורבים בתגובת התנגדות תקינה למצבי דחק,  אך כאשר ישנן תגובות דחק קיצוניות או ממושכות, נראה לעיתים את מה שאנו מכנים "שחיקה של יותרת הכליה" וירידה בתגובת ההתנגדות.

מאחר ובאופן טבעי להורמונים אלו ישנה פעילות מפחיתת דלקת, וכן פעילות אשר מעלה את רמת האנרגטיות הכללית של האדם, בשחיקתם נראה תסמינים של חולשה ועייפות (כמו בגמילה לא מדורגת מתרופות סטרואידיאליות), והחמרה או התפרצות של מחלות דלקתיות כרוניות, דוגמת קרוהנס וקוליטיס.

כמובן שלא כל אדם הסובל מסטרס מוגבר או אירועי משבר יסבול ממחלות מעי דלקתיות. מעורבת כאן קונסטיטוציה ורגישות ייחודית. המטופלת שתוארה למעלה, לדוגמה, סבלה כל חיה מנטייה לשלשולים בסמוך להגעת הוסת. מטופלים אחרים יתארו לעיתים היסטוריה של כיבים בתריסריון או תסמינים ממשפחת המעי הרגיז.


השורה התחתונה של סקירה זו, היא למעשה ההבנה כי פגיעה באיזון ובפעילות המנגנונים האדפטיביים השונים, היא זו שמלבה את הקונסטיטוציה ומביאה לרגרסיות של מחלות מעי דלקתיות ואף להתפרצותן. אין הדברים עומדים בסתירה כמובן להרגלי חיים נוספים בהם הרגלים תזונתיים, דפוסי שינה ופעילות גופנית ועוד.


עיקר הטיפול ברפואה השמרנית היא מתן נוגדי דלקת, במקרה זה מסוג 5ASA - חומצה אמינו סליצילטית המקובלת כקו ראשון בטיפול בבעיות אלו, ובמידת הצורך מעבר לטיפול סטרואידיאלי, טיפולים ביולוגים שונים ואף התערבויות כירורגיות אם אין שיפור בתמונת המחלה.

במידה רבה אסטרטגית הטיפול הכללית שאנו נוהגים בה דומה לכך, אך אם נתייחס לדברים במושגים הנאמנים גם לסינדרומים סינים, ולמנגנונים אדפטיביים רחבים יותר, ניתן את הערך המוסף הטיפולי שיש ברשותנו, אותה אפרט להלן.

צמחים מאתני צ'י קבוצת צמחים זו תומכת במה שיכנו הסינים "אלמנט האדמה", המיוצג בגופנו ע״י הטחול - במובניו האנרגטים סינים ולא באלו המודרנים מדעיים. למעשה אנחנו מדברים על המקבילה למערכת העיכול. צמחים מקבוצה זו הנם בעלי אנרגיה מתקתקה וחמימה, והם מותווים לטיפול בעייפות וביציאות רכות. "הטחול הסיני" זקוק לאנרגיה חמימה, ובהיעדר חמימות זו הצואה תהפוך לרכה ומשחתית, כלומר צואה לחה על רקע של היעדר חמימות המיבשת לחות עודפת. בנוסף, מאחר ו"הטחול הסיני " ממיר את המזון לאנרגיה, בחולשתו נראה עייפות וחוסר צ'י, כלומר אנרגיה כללית ירודה. קבוצת צמחים זו מותווית גם לטיפול בהפרעות עיכול, הכוללות עיכול לא תקין של מזון, שאריות של מזון שאינו מעוכל בצואה, גזים ואי נוחות בטנית כללית.

נוכל למצוא בקבוצה זו את הצמחים הבאים: Astragalus membranaceus Atractyloides macrocephala Codonopsis pilosula Glycyrrhiza glabra ועוד.

צמחים מניעי צ'י על פי הרפואה הסינית, עוויתות וכאבים מהווים תסמינים של "סטגנציה", כלומר של תקיעות צ'י. במצב תקין, הצ'י – האנרגיה בגוף, אמור לזרום באופן חלק ותקין, אך מצבים שונים - ביניהם אלה שאנו מכנים מצבי דחק ממושכים, גורמים לתקיעות הצ'י, כלומר לפגיעה ביכולתו לנוע באופן חלק ותקין.

מכאן והלאה השאלה היא איזו מערכת סובלת יותר מהיעדר תנועה חלקה זו של אנרגיה, שכן כל מערכת יכולה להיות "מותקפת" בתקיעות זו. במקרה שלנו, יהיו אלו המעיים, לכן נראה הופעה של נפיחות בטנית, גזים, עוויתות וכאבים במעי. אגב, מי שאחראי על תנועה חלקה של אנרגיה הוא ה"כבד הסיני“ גם כאן במובניו האנרגטים סינים ולא באלו המודרנים מדעיים, ולעיתים נמצא בתיאור פעילותו של צמח את המונח: מניע את צ'י הכבד.

צמחים מניעי צ'י בעלי השפעה נוגדת עווית/ כאב במעי לדוגמא: Citrus reticulata Paeonia lactiflora Bupleurum spp Corydalis yanhusuo Boswellia spp ועוד.

צמחים אדפטוגנים קבוצת צמחים זו מכילה פיטוכימיקלים בשם ספונינים טריטרפנואידים לצד חומרים נוספים, אשר במבנה דומים להורמונים הגלוקוקורטיקוסטרואידיאלים. באופנים שונים הם תומכים ומאזנים את פעולתה של יותרת הכליה, ואף ממריצים את פעולתה, זאת ללא תופעות הלוואי המאפינות תרופות סטרואידליות (ללא יצירה של משוב שלילי בהיפופיזה ודיכוי היצור העצמי).

התוצאה של שימוש בהם היא העלאת האנרגיה הכללית של המטופל ופעילות נוגדת דלקת, אך יהיה זה חטא לרדד את פעולתם רק לרמה זו. פעילותם הרב-מערכתית של צמחים אלו הנה מגוונת ביותר, ותביא לאיזון ברבדים רבים, בינהם הרגעה כללית, איזון רמות הסוכר בדם, המרצת פעילות מערכת החיסון, פעילות נוגדת דיכאון וחרדה ועוד.

זהו אתגר להתאים צמח אדפטוגן באופן מדויק לאוסף התסמינים הפרטי של כל מטופל, במקרה זה אזכיר שני צמחים והם Withania somnifera radix, Centella (Hydrocotyl) asiatica, אשר מתווים באופן כללי לטיפול במחלות אוטואימיוניות ובאופן ספציפי למחלות מעי דלקתיות, זאת לצד שלל השפעות נוספות כגון מניעת אנמיה, יכולת שיקום של רקמות פגועות, השפעה על המצב הרגשי בצורה המחזקת, נוגדת דיכאון וחרדה ועוד.

להלן פורמולה לדוגמה לטיפול בקרוהנס ו/או קוליטיס: Glycyrrhiza glabra 70 mg Astragalus membranaceus 70 mg Citrus reticulata 70 mg Boswellia spp 70 mg Withania somnifera 70 mg 1-3 כמוסות TID. Glycyrrhiza Glabra  הנו מאתן צ'י, אדפטוגן, נוגד דלקת, נוגד עווית, מזין ומשקם רקמות ריריות - כמו רירית מערכת העיכול המודלקת והמכוייבת אשר מאפיינת מחלות אלו. Astragalus membranosus  הנו מאתן צ'י ונוגד שלשול. Citrus reticulata  מניע צ'י ומשפר את תפקוד הטחול, נוגד שלשול ונוגד עווית. Boswellia spp  מניע צ'י ומקל על כאבים, נוגד דלקת ומעודד התחדשות רקמות. Withania somnifera  הנו אדפטוגן, מעצים את צ'י הטחול, מרגיע, נוגד דלקת ומתווה לטיפול במחלות מעי דלקתיות.

פורמולה זו הנה עדינה ותתאים לטיפול ארוך טווח במחלות מעי דלקתיות, תשתלב היטב עם פורמולות בעלות פעילות נוגדת דלקת או פורמולות טאניניות לעצירה של שלשולים וייבוש הריר במעי, וכן תשתלב היטב עם פורמולות פרוביוטיות שונות.

לסיכום, בטווח הקצר או הארוך, בטיפול בחולים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, כדאי להתייחס לאספקטים מאתנים ומחזקים וכן לאספקטים אדפטוגניים, שכן אלו יבדילו את הטיפול הצמחי והנטורופתי מההתיחסות הטכנית יותר המקובלת ברפואה השמרנית.


450 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page